אומן הגיזום
גוזמים מוסמכים
מחירים הוגנים
שירות מקצועי

קנס על כריתת עץ – איך להימנע מכך?

אם אתם מתלבטים בשאלה על כריתת עץ בשטח פרטי, אתם וודאי לא מעלים בדעתכם כי יכולה להיות משמעות פלילית לפעולה הזו. קנס על כריתת עץ הוא לא אירוע יוצא דופן, למעשה, בספר החוקים של מדינת ישראל יש הגדרות ברורות, המגדירות מצבים בהם כריתת עץ יכולה להיחשב עבירה פלילית. התחלתם לחשוש? אין סיבה. אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר ולעזור לכם להבין את כל מה שאתם צריכים לדעת בנושא של קנס על כריתת עץ.
קנס על כריתת עץ

למה בישראל יש לכתחילה חוק האוסר על כריתת עצים?

קנס על כריתת עצים הוא כמובן, תוצאה של חוק האוסר על כריתת עצים בישראל. מאיפה החוק הזה הגיע אתם שואלים? בימי המנדט הבריטי האמינו הבריטים כי יש לחוקק חוקים שיעסקו בניסיון לשמור על הסביבה, לטובת התושבים.

בין היתר, הגדירו הבריטים כי אין אישור לכל אזרח לכרות את כל העצים בשטח הפרטי שלו, המנדט הבריטי קבע על פי חוק מה התנאים שיאפשרו בחוק כריתת עצים. בהמשך, גם מדינת ישראל הצעירה אימצה את המדיניות הזו.

חוק איסור כריתת עצים הוא למעשה חוק המסדיר את כל הנוגע לכריתה של עצים בארץ ישראל. כך שכל עץ הנחשב עץ בוגר או עץ מוגן, שתי הגדרות עליהן עוד נרחיב בהמשך, הוא עץ אותו אסור לכרות ללא קבלת אישור מפקיד היערות מטעם קק"ל.

קנס כריתת עץ
קנס כריתת עץ

אילו עצים נחשבים לעצים מוגנים  על פי חוק?

החוק על איסור כריתת עצים מתייחס לשתי קבוצות של עצים. הקבוצה הראשונה היא של עצים בוגרים. מה זאת אומרת? עץ בוגר הוא כל עץ המתנשא לגובה של מטר ושלוש מאות סנטימטרים. אשר ההיקף שלו הוא עשרים סנטימטרים ויותר.

מהצד השני, ישנם עצים הנחשבים לעצים מוגנים. אלו עצים הם עצים מוגנים? עצים השייכים לקבוצות העצים שמאפיינות את הנוף הארץ ישראלי. בין היתר, עצי זית, עצי אורן, דקלים וכן הלאה, כל אלו נחשבים לעצים המוגנים על פי חוק. כלומר, גם אם אלו עצים צעירים, עדיין, יש לקבל אישור מפקיד היערות לכרות אותם, אם לא, תקבלו קנס על כריתת עץ שלא כחוק.

אגב, החוק רלוונטי לא רק לעצים שנמצאים בשטח שלכם זה מכבר. גם אם שתלתם את העץ האמור במו ידכם, תדרשו לקבל אישור רשמי כדי שתינתן לכם האפשרות לבצע כריתה של העץ.

מה נחשב לכריתה של עץ?

אתם חושבים שההגדרה היא כל כך פשוטה? אז הרשו לנו לסבר את אוזניכם ולהראות לכם, כיצד ההגדרה הזו, כריתת עץ, גם היא יכולה להיות מתעתעת. כריתת עץ היא למעשה כל פעולה שיכולה להביא למותו של העץ.

כלומר, אם אתם מעוניינים לגזום את העץ שנמצא בחצר שלכם, כן, זה שנכנס עם הענפים דרך התריס והחלונות, אז על פי חוק אתם לא צריכים לקבל על כך אישור. אבל, אם תבחרו לרסס את העץ בחומר הדברה, תדרשו לשלם על הפעולה הזו קנס. למרות שעל פניו, לא ביצעתם בפועל כריתה של העץ.

כריתת עצים קנס
כריתת עצים קנס

אז איך מקבלים את האישור הנכסף?

כמו שאתם וודאי מבינים, אין סיבה לקבל קנס על כריתת עץ שלא לצורך. בסופו של דבר, תפקידו של החוק הוא להיטיב עם האזרחים ולכל אזרח במדינת ישראל קיימת האפשרות להסדיר את כריתת העץ בחצר בצורה חוקית.

את הדרך לאישור הנכסף מקבלים דרך הטופס המקוון שנמצא באתר של הקרן הקיימת לישראל. בטופס תידרשו להסביר מדוע אתם מעוניינים לכרות את העץ. בדרך כלל, אישור ניתן כמעט באופן אוטומטי למי שמתארים כי העץ מוביל לאחד המקרים הבאים:

  1. העץ מהווה מפגע בטיחותי: בין אם משום שהוא פוגע בתשתיות של המבנה ובין אם משום שהוא עץ חולה העלול לקרוס ללא התרעה מראש.
  2. אתם מעוניינים להזיז את העץ בשביל להתחיל בהליך בניה: אם יש לכם את כל האישורים לתכנית הבניה, בדרך לא פקיד היערות הוא מי שיהרוס לכם את החלום להשלמת הפרויקט.

ישנם מקרים בהם פקיד היערות מאשר לבצע כריתה של העץ בשל נסיבות הנוגעות לאסתטיקה של החצר והבית. שימו לב, קיימת אפשרות לבצע לא כריתה, אלא העתקה של העץ.

מה שלמעשה שומר על העץ ורק מעביר אותו מנקודה אחת לאחרת. כך שאם אתם עדיין חוששים לקבל קנס על כריתת עץ ואתם בסך הכל רוצים להזיז את העץ משיקולים אסתטיים, מדובר על פתרון לא רע בכלל.

לשאלות נוספות ולקבלת סיוע מקצועי מחברת אומן הגיזום, עליכם ליצור קשר ונשמח לסייע.

5/5 - (33 דירוגים)
מה היה לנו עד עכשיו?

רק גנן בעל תעודה מהסוגים הבאים: "גנן 1,2,3", הנדסאי או טכנאי נוף, וכמו כן, אגרונום מוגדרים כ-גוזמי עצים.

בהחלט! חלק עיקרי משירותינו הוא גיזום וכריתת עצים. אנו בעלי וותק בתחום הגיזום והכריתה ומתחייבים לתת את השירות הטוב ביותר. היכנסו עכשיו לקבלת הצעת מחיר.