אומן הגיזום
גוזמים מוסמכים
מחירים הוגנים
שירות מקצועי

האם מותר לכרות עץ זית?

המאמר הבא יעסוק בשאלה, האם מותר לכרות עץ זית. בכל הנוגע לכריתה של עצי זית, הדיון כולל שאלות מוסריות ומשפטיות, מה גם שיש משמעות כלכלית לבחירה שלכם לכרות עץ זית. על אופציות נוספות שיכולות להיות רלוונטיות עבור מי ששואלים האם מותר לכרות עצי זית, על הרגולציה שמתחילה כבר בימי המנדט הבריטי ועל הפרטים הטכניים לקבלת אישור לכריתה של עץ זית, המשיכו לקרוא.
האם מותר לכרוץ עץ זית?

באילו מקרים לקוחות מזמינים שירות לכריתה של עץ זית

האם מותר לכרות עץ זית? קודם כל, למה שלקוח יתקשר ויבקש לכרות עץ זית? הרי בדרך כלל, עצי זית נחשבים לעצים נאים המשמרים את המסורת הקדומה של ארץ ישראל. אם תסתכלו סביב תמצאו רבים המחפשים לשתול עצי זית בגינה הפרטית ולא לעקור אותם. בכל זאת, יש מי שמעוניינים בכך וטעמיהם עימם. אנחנו יכולים להצביע על כמה מקרים בעלי שכיחות גבוהה:

  1. כריתת עץ זית בשל בעיות בטיחות: האם מותר לכרות עץ זית? במידה ועץ הזית הופך למפגע בטיחותי של ממש, במידה והשורשים והענפים עלולים לפגוע בנפש או ברכוש, אז ככל הנראה הלקוח יקבל בקלות את האישורים המתאימים לביצוע הכריתה.
  2. כריתת עץ זית כדי לפנות את השטח לבניה: בדרך לקבלת האישורים הדרושים להיתר בניה, יש לקבל אישור לכריתה של עצי זית כמו שורה כריתת עצים נוספים, כאמור, נדבר על כך עוד בהרחבה.
  3. כריתה של עצי זית לנוי: תופעה לא שכיחה במיוחד אבל קיימת.

מאיפה נובעת השאלה אם מותר לכרות עץ זית?

השאלה האם מותר לכרות עץ זית, מקורה בחוק אמיתי, אחד מהחוקים הרשומים בספר החוקים של מדינת ישראל. החוק נקרא 'חוק הגנת האילן'. החוק קובע כי עצים בוגרים כמו גם עצים המוגדרים בתור 'עצים מוגנים', אלו עצים שאסור לכרות אותם, אלא לאחר קבלת האישורים הדרושים. אם אתם מכירים את החוק הזה בפעם הראשונה, תנו לנו להרחיב בכמה מילים על חוק הגנת האילן וההיסטוריה של מדינת ישראל.

עם הקמתה של המדינה, ירשנו כמה חוקים מהמנדט הבריטי שהיה כאן לפנינו. בין היתר, חוק הגנת האילן. מטרת החוק הייתה להגן על כריתה לא מווסתת של עצים במטרה לשמור על נופה של ארץ ישראל. החוק קובע, בין היתר, כי אם אתם מעוניינים לקבל את האישור הדרוש לכריתה של עץ זית כמו עצים מוגנים נוספים, אתם צריכים להגיש את הטפסים הרלוונטיים לפקיד היערות מטעם קק"ל, מי שיקבע האם מותר לכם, על פי חוק, לכרות את העץ האמור. את הטפסים אפשר למלא בצורה מקוונת דרך האתר של הקרן הקיימת לישראל.

כריתת עצי זית
כריתת עצי זית

באילו מקרים מותר לכרות עץ זית?

מותר לכרות עצי זית כאשר מתקיימים אחד או יותר מהתנאים הבאים:

ראשית, אם עץ הזית מאיים על הבטיחות של העוברים ושבים או על התשתיות של הבית:

לעיתים שורשים של עץ זית יכולים להגיע לצינורות הביוב, במקרים אחרים הענפים פוגעים במערכת החשמל של הבניין. עץ זית חולה יכול להיות מסוכן ולקרוס ללא כל התרעה מוקדמת.

אם אתם מעוניינים לכרות עץ זית כהכנה לפרויקט בניה:

בדרך כלל לא קשה לקבל אישור לכרות עץ זית בשטח המיועד לבניה. הצורך דיי מובן וברוב המוחלט של המקרים הבקשה תאושר בחיוב.

אם מדובר על שטח פרטי ובעלי השטח רוצים לעשות שינוי זה  או אחר בשטח:

אמנם צריך לקבל על כל אישור. אבל, אנחנו לא מכירים הרבה מקרים בהם פקיד היערות התעקש שעה שבעלי השטח רצו לערוך שינויים בשטח הפרטי שלהם.

אם אתם לא רוצים לעקור עץ זית, יש אפשרויות נוספות

אם אתם לא רוצים להתמודד בשאלה האם מותר לכרות עץ זית, אתם יכולים לבחור בצעדים אחרים שישפרו את המצב וימנעו את הפגיעה בעץ עצמו. תהליך של גיזום עצי זית או תהליך של כרסום שורשים במטרה להגן על התשתיות, אלו תהליכים שלא דורשים הוצאה של אישור מיוחד. בנוסף, במקום לעקור עץ זית אתם יכולים לבחור בהעתקת העץ למקום אחר.

העתקה של העץ היא למעשה הוצאה של העץ, על שורשיו, עם מעט אדמה, ונטיעה של עץ הזית במקום חדש. גם המקרה הזה דורש את הוצאת האישורים המתאימים, אבל משום שלא מדובר על כריתה של העץ לחלוטין, קל יותר לקבל את האישור הדרוש לביצוע העבודה הזו.

כריתת עץ זית האם מותר?
כריתת עץ זית האם מותר?

האם מותר לכרות עץ זית אותם שתל הלקוח בעצמו?

רבים חושבים כי כל הדיון על עצים מוגנים נוגע לעצים שהיו בשטח עוד מימים ימימה. אבל, החוק למעשה חל גם על עצים אותם שתל בעל הנכס בעצמו. שוב, באמצעות הליך פשוט וקל, מילוי טפסים מקוונים וקבלת אישור רשמי, תוכלו לעקור את העץ ללא כל עניין משפטי.

פנו עוד היום אלינו, חברת אומן הגיזום – החברה המובילה בישראל לשירותי גיזום וכריתת עצים באופן מקצועי ועם הציוד המתקדם ביותר בתחום. הכריתה מתבצעת בידי כורת עצים מוסמך עם כל הרישיונות הדרושים. מחכים לכם בטלפון או השאירו פרטים באתר וניצור עימכם קשר.

5/5 - (33 דירוגים)
מה היה לנו עד עכשיו?

רק גנן בעל תעודה מהסוגים הבאים: "גנן 1,2,3", הנדסאי או טכנאי נוף, וכמו כן, אגרונום מוגדרים כ-גוזמי עצים.

בהחלט! חלק עיקרי משירותינו הוא גיזום וכריתת עצים. אנו בעלי וותק בתחום הגיזום והכריתה ומתחייבים לתת את השירות הטוב ביותר. היכנסו עכשיו לקבלת הצעת מחיר.